Hreflang jest to atrybut, znacznik HTML umieszczany w nagłówku strony internetowej. Głównym jego zadaniem jest informowanie przeglądarki o istnieniu różnych wersji językowych.
Co znajdziesz w tym wpisie
Do jakich celów stosuje się Hreflang?
Znacznik ten umieszcza się w sekcji <head> witryny internetowej. Stosuje się go w sytuacji kiedy witryna posiada więcej niż jedną wersję językową (czyli jest wielojęzyczna). Atrybut ten pomaga przeglądarce dobrać odpowiednią wersję językową do odbiorcy. Umieszcza się go w nagłówku strony pomiędzy<link> tak by przeglądarka mogła go jak najszybciej przeczytać. Link prezentuje się np. tak:
<link rel="alternate" hreflang="język-region" href="adres-strony" / >
Na stronie z prawidłowo wdrożonym Hreflang każda witryna powinna posiadać odniesienie do pozostałych wersji językowych. Analogicznie jak na obrazku powyżej.
Dzięki czemu wyszukiwarka będzie mogła w łatwy sposób podpowiedzieć potencjalnemu użytkownikowi, która wersja językowa strony będzie dla niego bardziej odpowiednia. Następnie przeglądarka na podstawie jego lokalizacji wyświetli odpowiednią wersję językową. Czyli automatycznie wybierze odpowiednią wersję językową.
Przykład zastosowania
<link rel="alternate" hreflang="en" ref="http://twoja-strona.com/en/" >
<link rel="alternate" hreflang="de" ref="http://twoja-strona.com/de/" >
<link rel="alternate" hreflang="en-GB" ref="http://twoja-strona.com/gb/" >
<link rel="alternate" hreflang="pl" ref="http://twoja-strona.com/" >
Najczęstsze błędy popełniane przy wdrożeniu Hreflang
- Brak możliwości przejścia do innej wersji językowej
- Nieprawidłowe określenie kraju (lang)
- Stosowanie jedynie kodu kraju
Podsumowanie
Jak widać zmienna ta może być bardzo użyteczna jeżeli chcemy by nasi odbiorcy od razu trafiali na odpowiednią wersję językową. Oczywiście nie oznacza to, że nie mogą oni wybrać języka ręcznie, jak najbardziej w dalszym ciągu samodzielnie mogą zmieniać język na stronie.
źródła:
- https://ks.pl/slownik/co-to-jest-hreflang
- https://widoczni.com/slowniczek-seo/hreflang/
- https://ahrefs.com/blog/hreflang-tags/
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.