Dlaczego warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej?!

Czas czytania 6 minuty

Wbrew temu co nam się czasem wydaje nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrobić sami. Powodów tego jest kilka.

Najczęściej wymienianym jest psychiczne przywiązanie do naszej firmy. Często chcąc osiągnąć sukces przesadzamy co niestety prowadzi do katastrofy (auto sabotażu). Poza tym jesteśmy tylko ludźmi i nie jesteśmy w stanie być ekspertami w każdej dziedzinie. Możemy posiadać pewną wiedzę, ale nie zawsze to wystarczy. Dlatego czasem potrzebujemy pomocy innych.

W czym pomoże ci agencja marketingowa?

Agencja marketingowa jak sama nazwa wskazuje jest miejscem, które przynajmniej z założenia powinno mieć wielu różnych specjalistów (np. grafików, programistów, koderów, specjalistów od pozycjonowania). Mogą oni więc nam pomóc na różny sposób i w wielu bardzo różnych dziedzinach. Przykładowo chodzi o:

  • budowę wizerunku marki
    • dobór kolorów
    • przygotowanie logo
    • określenie grupy docelowej
    • przygotowanie reklam np. w mediach społecznościowych
  • budowę profesjonalnej strony internetowej
  • napisanie profesjonalnego artykułu o naszej firmie
  • dotarcie do szerszej grupy klientów

To oczywiście tylko przykłady. Pomoc agencji może dla wielu firm okazać się bardzo istotna w rozwoju. Da im bowiem nie tylko do myślenia, ale ułatwi funkcjonowanie np. w mediach społecznościowych. Trzeba jednak cały czas pamiętać, że nasz udział jest równie wymagany. Niestety sami często o tym zapominamy – mamy nie realne wymagania (a przecież to my znamy naszą branżę i klientów). Warto pamiętać, że to my musimy:

  • wybrać logo kolory naszej firmy – z zaproponowanych,
  • przypilnować by były one używane,
  • dostarczyć materiały do strony (nikt ich od tak za nas nie stworzy – bo to nasza strona o naszej firmie).
content marketing

Czym się zajmuje agencja marketingowa?

Aktualnie na rynku posiadamy całkiem sporo różnego typu agencji marketingowych. Zajmują się one różnego typu czynnościami i nie zawsze można w brew pozorom określić, jakiego typu jest dana agencja.

Co robi agencja reklamowa?

Agencja reklamowa jak sama nazwa wskazuje powinna zajmować się reklamą. Jak z pewnością wiecie obecnie mamy całkiem spory wybór różnego typu form reklam. Począwszy od drukowanych po internetowe (również radiowe i telewizyjne). To naprawdę szeroki przekrój. W praktyce jednak bywa różnie. Ponieważ agencje reklamowe również się specjalizują. Oznacza to, że nie w każdej można zamówić np. bilbord lub reklamę telewizyjną i radiową.

Dużo łatwiej jest zamówić reklamę w Internecie np. w Google Ads. Firmy takie często mają też kogoś do budowy witryn internetowych oraz pozycjonowania.

Agencja SEO/SEM

Tego typu firmy zajmują się głównie pozycjonowaniem stron, sklepów i blogów w Internecie (tych ostatnich samodzielnie dość rzadko, przeważnie jako element innego serwisu). Świadczą też usługi reklamy w Internecie np. w Google Ads.

Agencje Interaktywne

Firmy tego typu posiadają najbardziej rozbudowaną ofertę. W teorii zajmują się one bowiem prawie wszystkim np.:

  • reklamą w Internecie
  • przygotowywaniem strategii marketingowych
  • budową aplikacji
  • stron internetowych

Agencje Eventowe

Jak sama nazwa wskazuje zajmują się one organizacją różnego typów eventów, wydarzeń np.: konferencji zarówno tych online jak i offline.

Co to właściwie znaczy specjalista?

Zacznijmy od pytana jaki specjalista? Specjalistą można być w różnych dziedzinach takich jak chociaż by:

Niektórzy łączą w sobie te umiejętności, jednak zazwyczaj któreś umiejętności są bardziej dominujące lub preferowane przez samego specjalistę. Podsumowując – specjalistą jest osoba, która posiada jakąś określoną wiedzę dzięki, której może świadczyć określone swoją specjalizacją usługi.

Dlaczego warto skorzystać z pomocy innej firmy

Powodów skorzystania z usług innej zewnętrznej firmy jest naprawdę dużo. Począwszy od oszczędzenia nam czasu po fachową pomoc jeśli dobrze wybierzemy agencję. W brew pozorom i nazwą agencje zawsze są w jednym kierunku lepsze niż w drugim. Dlatego przy wyborze warto kierować się opiniami innych (z przymrużeniem oka). Mając z tyłu głowy świadomość, że nie każda opinia jest w 100% uczciwa (np. ktoś działał pod wpływem emocji, firma ma dobrego moderatora).

Posiadają wiedzę i doświadczenie

W agencjach często pracuje więcej niż jedna osoba, często też występuje podział na specjalizacje. Czyli nie mamy jednego człowieka od wszystkiego. Dzięki czemu praca nie tylko może iść sprawniej, ale także firma może nam lepiej doradzić przedstawiając różne możliwości.

Czyli np. czy:

  • potrzebujemy nową stronę
  • przydała by się aktualizacja obecnej witryny
  • strona mogła by osiągać lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania (pozycjonowanie)
  • wchodzimy na rynek z nowym produktem, chcemy dotrzeć do nowych odbiorców

Wiele agencji marketingowych może te sprawy dla nas ogarnąć.

Przypilnują terminów i zadań

W brew temu co pokazują niekiedy na filmach i w telewizji wszystko wymaga czasu i nic nie jest w cale takie łatwe. Gdyby film miał trwać tyle co wykonanie witryny internetowej musiał by trwać kilka tygodni (dlatego jak wszystko proces ten jest skracany). Czas budowy strony uzależniony jest również od tego jakiego typu ona jest (w jakiej technologii, jaką ma mieć zawartość).

Dobra agencja na każdym z etapów budowy strony powinna się z nami kontaktować. Począwszy od przygotowania projektu po wdrożenie. Informując o postępach pracy. Podczas tej pracy może też wymagać od nas dostarczania odpowiednich materiałów (tekstów, zdjęć czasem filmów). Materiały te najlepiej dostarczyć jak najszybciej.

A i dość często w mojej pracy zdążało się, że klient co kilka godzin do mnie pisał w kwestii wyglądu wersji testowej. Bo np. chciał by o kilka centymetrów przesunąć przycisk. Ogólnie takie zachowanie jest dość męczące. Nie tylko dla twórcy strony, ale i dla samego klienta. Oboje tracą czas, na drobne zmiany. Najlepszym rozwiązaniem bowiem jest tu przygotowanie zbiorczej wiadomości. I wysłanie jej max raz na kilka dni. Do tego czasu możliwe jest, że część z uwag zostanie zrealizowana.

Posiadają odpowiedni sprzęt

Firmy zajmujące się daną tematyką mają dostęp do różnego typu oprogramowania jak i sprzętu, do którego my nie zawsze mamy, lub po prosu nie chcemy (bo po co) kupić. Chodzi np. o dobry aparat do wykonywania zdjęć (przydatny podczas różnego typu sesji np. produktowych lub pracowników), czy płatną aplikację do mierzenia pozycji witryny internetowej (wyników pozycjonowania).

Pokażą potencjał uśpiony w twojej firmie

Choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi każdy z nasz jest w większym lub mniejszym stopniu związany ze swoją marką. Czasami jest to tak duże przywiązanie, że nie dostrzegamy innych potencjalnych opcji. To jest coś naturalnego, nie ma się czego wstydzić. Tylko ignoranci udają, że tak nie jest. Idealnie też sprawdza się tu przysłowie „szewc bez butów chodzi”.

Dlatego potrzebujemy kogoś innego by wskazał nam czasem inne możliwości. To czy z nich skorzystamy zależy tylko od nas samych.

Kolejnym problemem jest zapominanie się dla kogo tak właściwie przygotowujemy stronę internetową, ulotkę czy film. Wiele osób zleca je typowo pod siebie zapominając, że jest ona taj naprawdę dla klienta.

e-marketing co to właściwie jest
czym jest e-marketing? Jakie czynności obejmuje emarketing

Częste zarzuty do agencji

Nie twierdzę, że każda agencja jest dobra. Z pewnością na rynku jest dużo kiepskich lub mających „aktualnie” gorszy okres firm. Jednak nim oskarży się kogoś o nieudolność warto się zastanowić czy to nie nasza wina?

Problemy z naszego powodu

Wiele firm prowadzi jednocześnie kilka projektów i na każdy z nich ma przeznaczony pewien czas. Jeśli wiec:

  • zwlekamy z podjęciem decyzji lub nie umiemy jej podjąć
  • nie prześlemy terminowo materiałów, o które nas proszono np. zdjęć, tekstów, logo
  • przekładamy kontakt z agencją na później – „bo nie mamy czasu”
  • sami nie wiemy czego chcemy – a agencja ma za nas to wymyśleć

To nie należy obwiniać firmy. Po prostu przez nasz brak prawidłowych interakcji straciliśmy kolejkę. W efekcie czego zamiast kilku tygodni strona buduje się kilka miesięcy. Co w takim razie zrobić?

Po pierwsze jeśli mamy problem z przygotowaniem materiałów do strony. Warto rozejrzeć się wokół siebie. Być może jest jakaś osoba, która może nam pomóc (w tym momencie warto przypomnieć sobie, że nie jesteśmy alfa i omega). Nie musi to być osoba, która zrobi wszystko! Nie wykluczone, że jedynie odciąży nas od napisania tekstów czy zrobienia zdjęć.

Jeśli nasz problem dotyczy podjęcia decyzji robimy podobnie. Czasami jesteśmy bowiem zbyt emocjonalnie związani z naszą firmą by podjąć dobre decyzje.

Po drugie część agencji posiada ekspertów, którzy mogą nam pomóc. Nie rozwiążą za nas problemu, ale podadzą pomocną dłoń. Interakcja z agencją może też sprawić, że firma przełoży termin wykonania naszego zlecenia poprzez zmianę kolejności zleceń. Dając nam więcej czasu.

Problemy po stronie agencji

Tak jak pisałam wcześniej nie każda agencja jest idealna. Czasami szczególnie w małych agencjach pojawiają się braki kadrowe, sprzętowe czy z oprogramowaniem. Problem ten czasem dotyczy też większych firm, gdzie jest np. problem z zarządzaniem zespołem.

Bywa też, że źle wybraliśmy typ agencji w efekcie nasze zlecenie zostało „jakoś wykonane” nie jest to jednak to czego oczekiwaliśmy.

Z czyjej pomocy najlepiej skorzystać?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko bowiem zależy od tego w jakiej pomocy potrzebujemy oraz na jak długo. Jeśli szukamy długotrwałej współpracy, która może ewoluować z biegiem czasu. W sensie dziś potrzebuje strony jutro pozycjonowania i reklam np. na stronach partnerów Google, Facebooku to warto zastanowić się nad agencją marketingową.

A wy jakie macie doświadczenia lub spostrzeżenia w kwestii współpracy z agencjami marketingowymi?
Dzielcie się tym w komentarzu! Jeśli macie też inne powiązane pytania chętnie na nie również odpowiem.