Większość osób nie zajmująca się tematyką pozycjonowania stron internetowych nie specjalnie wie jaka jest różnica między SEM i SEO.
A gdzie tu dopiero mówić o innych dość istotnych skrótach jakie stosowane są w tej dziedzinie. A to często może „sprawić nam problemy” szczególnie np. jeśli chcemy zacząć pozycjonować naszą stronę lub bloga. Dlatego dziś postaram się przybliżyć kilka istotnych pojęć – tak by prowadząc rozmowę z pozycjonerem nie kiwać głową udając, że wie się co on do nas mówi.
Co znajdziesz w tym wpisie
Czym właściwie jest SEM?
Jak zapewne już widzicie SEM (ang. Search Engine Marketing) to określenie odnoszące się ogólnie do marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Jego działania obejmują więc wszystkie procesy jakie będą wykonywane w celu poprawy pozycji naszej strony internetowej. Pojęcie to jest więc bardzo szerokie.
Chyba najlepiej na to pytanie odpowie poniższy obrazek.
Bardzo często zdąża, się że ludzie błędnie utożsamiają SEM z SEO lub też stosują je równoważnie jak by to były równoległe inne czynności. Podczas gdy SEO jest a przynajmniej powinno być jednym z działań w ramach SEM.
Na czym polega SEO?
SEO (z ang. Search Engine Optimization) – są to działania, które podejmuje się głównie na stronie w celu poprawienia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Chodzi np. o
- dodanie meta tagów,
- umieszczenie na stronie odpowiednio napisanej treści
- unikalnej napisanej na potrzeby konkretnej strony
- usunięcie duplikatów treści
- zoptymalizowanej pod względem słów kluczowych
- dodanie na stronie odpowiednich znaczników (np. H1, H2, H3 – znaczniki te są np. wyszukiwane przez programy stosowane przez niewidomych)
- zbudowanie menu tak by był łatwy dostęp do treści na stronie
Kolejny etap obejmuje ustalenie ile linków i z jakich stron prowadzi do strony jak i z niej wychodzi. Czasami to właśnie tutaj leży problem dlaczego nasza strona nie może mieć dobrej pozycji. W pewnym sensie bowiem te linki mogą ciążyć stronie np. powodować, że ruch ze strony przenosi się na inną witrynę (a nasza jak gdyby zostaje porzucona dotyczy zarówno użytkowników jak i samych robotów wyszukiwarek).
Czym w takim razie jest PPC?
PPC (z ang. Pay per Click) to płatne wyniki wyszukiwania czyli dosłownie płacimy w nich za kliknięcie. Kiedy mówimy o PPC mamy na myśli np. reklamy z pomocą Google Ads, Facebook Ads, ale nie tylko . W wynikach wyszukiwania Google pojawiają się one przeważnie nad wynikami naturalnymi (organicznymi) i z boku (ostatnio z napisem REKLAMA lub liki sponsorowane). Ich lokalizacja i wygląd powoduje, że czasem internauci się mylą i uznają je za normalne wyniki.
źródła:
- https://www.grupa-tense.pl/blog/co-to-jest-sem-i-czym-rozni-od-seo/
- https://www.eactive.pl/blog-o-seo/co-to-jest-sem-i-czym-rozni-sie-od-seo/
- https://greenparrot.pl/blog/seo-sem-co-to-jest/
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.